1 Bestuur, ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

Wat willen we bereiken?

1.1 Algemene baten en lasten
Dit beleidsveld bevat de treasury activiteiten, het begrotingssaldo en de stelposten voor onvoorzien.   Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd.

1.2 Algemene uitkering
Dit beleidsveld bevat de uitkeringen uit het gemeentefonds. Het betreft de grootste inkomstenpost voor de gemeente. Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd.

1.3 Belastingen en heffingen
We streven naar zo laag mogelijke lasten voor onze inwoners en bedrijven. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de paragraaf lokale heffingen.

1.4 Bestuur

Wat te bereiken?

De gemeenteraad, het college en de burgemeester vormen samen het bestuur van de gemeente, waarbij goede onderlinge verhoudingen en respect voor elkaars taken en bevoegdheden voorop staan. Inwonerbetrokkenheid, efficiënte en effectieve werkwijzen en kwaliteit van besluitvorming zijn voor de komende jaren belangrijke uitdagingen.

Wat gaan we er voor doen?

  • In 2023 wordt verder gewerkt aan doorontwikkeling via het vastgestelde plan van aanpak 'Goed Goan'.
  • In 2023 experimenteren we met een bestuurscommissie adviesrecht gelet op de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de daarin opgenomen termijnen voor vergunningverlening.
  • De Rekenkamercommissie start met de uitvoering van het onderzoeksprogramma dat in 2022 is opgesteld. Voorbereidingen worden getroffen voor het instellen van een volledig externe rekenkamer per 1 januari 2024.
  • Wijzigingen in wetgeving vragen in 2023 de nodige aandacht (o.a. Wet open overheid, Wet versterking decentrale rekenkamers, Wet versterking participatie decentraal niveau)

Hoe meten we dat?

Voor dit onderwerp zijn geen indicatoren geformuleerd.

1.4 Strategische samenwerking

Wat te bereiken?

Voor het behoud van de onderlinge verbondenheid (van de gemeenschappen) in onze gemeente werken we vanuit strategisch partnerschap in en buiten de regio samen aan complexe en integrale vraagstukken.

Wat gaan we er voor doen?

Samenwerken in de regio: Regio Zwolle
(samenwerkingsverband van 22 gemeenten, 4 provincies, ondernemers, onderwijs, maatschappelijke organisaties)

  • In 2023 worden ambities voor de regionale samenwerking vastgelegd in een nieuwe agenda, waarna nieuwe 'coalitions of the willing' ontstaan en de regionale investeringsagenda wordt aangescherpt.
  • In 2022 heeft het Rijk programma NOVEX geïntroduceerd. Meest in het oog springend is een actievere rol van het Rijk in de ruimtelijke ordening. De uitvoering kenmerkt zich door regie per provincie en een gebiedsgerichte aanpak (NOVEX-gebieden). Regio Zwolle is één van de NOVEX-gebieden onder de noemer 'klimaatbestendige groeiregio. In 2023 wordt het partnerschap met het Rijk verder uitgewerkt.

Samenwerken buiten de regio: P10

  • Om buiten de regio de strategische samenwerking te intensiveren, treden we in 2023 toe tot de P10. P10 is een netwerk van middelgrote plattelandsgemeenten in Nederland die elkaar vinden in complexe vraagstukken in het landelijk gebied. Door onze toetreding tot de P10 vergroten we onze invloed op landelijk en Europees beleid en zijn we onderdeel van een platform waarin we kennis en ervaringen uit te wisselen met gemeenten buiten onze directe omgeving, die zich voor dezelfde opgaven gesteld zien als wij

Hoe meten we dat?

Voor dit onderwerpen zijn geen indicatoren geformuleerd

1.5 Burgerzaken       

Wat te bereiken?

  • In 2023 wordt de digitale dienstverlening verder uitgebreid en wordt een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan het programma i-burgerzaken.De bestaande functionaliteiten worden verder ontwikkeld en benut.
  • Daarnaast wordt er ingezet op het vergroten van de betrouwbaarheid van de BRP en de integriteit van het reisdocumentenproces.

Wat gaan we er voor doen?

  • Om de applicatie i-Burgerzaken beter te benutten worden trainingen en webinars van de leverancier gevolgd.
  • Het programma VRS (Verbeteren Reisdocumenten Stelsel) van het ministerie van BZK volgen.

Hoe meten we dat?

  • Op basis van informatie van onze software leverancier
  • De kwaliteit van de BRP en het reisdocumentenproces worden jaarlijks getoetst door middel van de verplichte zelfevaluatie.  

Hoe meten we dat?       

Indicator

Bron

Nulmeting

2023

2024

2025

2026

Digitale dienstverlening afgezet tegen benchmark

software leverancier

75% (2021)

80%

85%

85%

85%

Kwaliteit BRP

kwaliteitsmonitor
BZK

96,8% (2021)

98%

98%

98%

98%

kwaliteit reisdocumentenproces

kwaliteitsmonitor
BZK

96,2% (2021)

98%

98%

98%

98%

1.6 Overhead

1.6.1 Samen verder reizen
Hieronder valt de ontwikkeling van de organisatie. Dit richt zich op sturing, structuur, processen en cultuur.

Wat te bereiken?

Een prettige en aantrekkelijke werkomgeving bieden waarin aandacht voor de medewerker vanzelfsprekend is en we oog hebben voor het welzijn van onze medewerkers. De medewerkers vormen samen een flexibele en wendbare organisatie, die continu aansluit op de veranderingen in de samenleving en behoeften vanuit gemeenteraad en college van B&W. Waarbij nadrukkelijk aandacht is voor de rol van de gemeente in samenwerking met inwoners, ondernemers en andere partners.

Wat gaan we er voor doen?

Onder de titel “Samen verder reizen” werken we aan de doorontwikkeling van onze organisatie. We werken toe naar een organisatie die de blik naar buiten heeft en dicht bij en naast onze inwoners en ondernemers staat. We geven vertrouwen en leggen verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie. Alle ontwikkelingen brengen we samen en dan kijken we of onze huidige structuur voldoende ondersteunend is bij onze manier van werken. Het is belangrijk dat het managementteam op een moderne wijze sturing geeft en in staat is om de ontwikkelingen en medewerkers te ondersteunen. Hiervoor starten we een management ontwikkeltraject.
Voor de samenhang en begeleiding, en als sparringpartner voor management een organisatieadviseur aangetrokken. Dit traject kan leiden tot een personele uitbreiding.

Samen Verder Reizen vormt de paraplu voor diverse ontwikkelingen en bestaat uit vier componenten:

  • Ontwikkeling “Route naar de toekomst”: Deze ontwikkeling bestaat uit twee sporen:

1. Lerend organiseren ('wat betekent een wendbare organisatie en manier van werken voor de inrichting van processen en systemen?'): in 2023 gaan we verder verkennen en keuzes maken over opgavegericht en gebiedsgericht werken
2. Lerend ontwikkelen ('wat betekent een wendbare  organisatie en manier van werken voor de investering in het menselijk kapitaal?'). In 2022 is een concept gemaakt op welke wijze wij continu werken willen leren en ontwikkelen. In 2023 wordt de implementatie verder opgepakt en leggen we onder andere de verbinding met Bestuurlijke vernieuwing.

  • Ontwikkeling 'Hybride Werken'. In 2022 is een plan opgesteld hoe Hybride werken binnen Dalfsen te implementeren. Hoewel hergebruik van faciliteiten/technische middelen de voorkeur heeft bij de invoering van dit nieuwe kantoorconcept, zullen wij in 2023 en verder extra financiële middelen nodig hebben.
  • Ontwikkeling 'Digitale Dienstverlening': Door het ontwikkelen en versterken van de interne en externe digitale dienstverlening zijn wij toegankelijker en klantgerichter naar inwoners, ondernemers, overige partners maar ook naar onze eigen medewerkers toe.
  • Ontwikkeling “Aantrekkelijk Werkgeverschap”: Uitgangspunt is het binden en boeien van medewerkers. We willen meer aansluiten op de behoefte van de nieuwe generatie werknemers. Dat betekent inzet op onder meer de arbeidsmarktstrategie (waaronder vergoeding woon-werkverkeer, benchmark), het strategisch personeelsbeleid en arbobeleid. Hier is mogelijk extra budget voor nodig.

Hoe meten we dat?

Hiervoor formuleren we tijdens het proces indicatoren.

1.6.2 Communicatiebeleid

Wat te bereiken?

Een toegankelijke gemeente door begrijpelijke communicatie van  onze bestuurders en medewerkers aan/voor onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en andere belanghebbenden.

Wat gaan we er voor doen?

  • Medewerkers worden in 2023/2024 door training en coaching  ondersteund in het begrijpelijk schrijven.
  • Formats voor brieven en formulieren worden aangepast.
  • Het opfrissen van de huisstijl welke online en offline flexibel inzetbaar is en aansluit op de organisatie en landelijke toegankelijkheidseisen.

Hoe meten we dat?

via Burgerpanel, de laatste meting was in najaar 2019. Deze meting vindt 1x per 4 jaar plaats. Eerstvolgende dus in 2023.

Hoe meten we dat?      

Indicator

Bron

Nulmeting

2019

2023

2024

2025

2026

Waardering communicatie van de gemeente

Burgerpanel

6,7 (2015)

niet bekend*

7,0

7,0

7,0

7,0

Beoordeling participatie bij totstandkoming beleid

Burgerpanel

6,4 (2015)

6,4

6,5

7,0

7,0

7,0

Betrokkenheid inwoners bij gemeenteraad

Burgerpanel

1% zeer goed 15% betrokken
44% matig
35% niet betrokken 5% geen mening
(2015)

2% helemaal mee eens 10% mee eens 39% neutraal 33% oneens 10% helemaal oneens 6% geen mening

4% zeer goed 20% betrokken
40% matig
32% niet betrokken 5% geen mening

4% zeer goed 20% betrokken
40% matig
32% niet betrokken 5% geen mening

4% zeer goed 20% betrokken
40% matig
32% niet betrokken 5% geen mening

5% zeer goed 25%
betrokken
40% matig
25% niet betrokken 5% geen mening

De cijfers uit het communicatieonderzoek van 2015 gelden als nulmeting. In het communicatiebeleid ‘In de Kern’ 2017- 2022 zijn deze als basis gebruikt voor het opstellen en uitvoeren van het beleid.

* Er is een tussentijdse meting geweest aan burgerpanel in 2019 met aangepaste vragenlijst ('waardering communicatie van de gemeente' was geen onderdeel van de vragenlijst).

1.6.3 Dienstverlening         

Wat te bereiken?

De inwoners en ondernemers van de gemeente Dalfsen staan centraal. Daarom kiezen we voor een persoonlijke benadering in een digitale omgeving en leveren we maatwerk, waarbij we vraagstukken integraal oppakken. We vragen een actieve rol van onze inwoners en ondernemers. We waarderen initiatieven, we bieden ruimte en denken mee. Dit doen we vanuit onze Dalfser klantwaarden: duidelijk, gebruiksvriendelijk, mensgericht en transparant.

Wat gaan we er voor doen?

  • We voeren de activiteiten uit het beleidsplan Dienstverlening uit.
  • Doorontwikkelen van onze digitale dienstverlening
  • Uitvoering geven aan het programma "Datagedreven werken"
  • In 2023 wordt een burgerpeiling 'waarstaatjegemeente.nl' uitgevoerd.

Hoe meten we dat?

Middels de Burgerpeiling "waarstaatjegemeente.nl"

Indicator

Bron

Nulmeting

2023

2024

2025

2026

Burgerpeiling:  waardering alle inspanningen van de gemeente

waarstaatjegemeente.nl

7,08
(2019)

7,08

7,08

7,08

7,08

1.6.4 Financieel beleid

Wat te bereiken?

1. Het behouden van een financieel gezonde gemeente met daarbij de doorontwikkeling van de planning- en controlcyclus als belangrijk instrument voor de raad om kaders te stellen.
2. We willen een solide financieel beleid met een sluitende meerjarenbegroting en een positieve jaarrekening.

Wat gaan we er voor doen?

Structurele lasten dekken met structurele baten

Hoe meten we dat?

Indicator dekking uit reserves voor exploitatie, info uit eigen begroting

Hoe meten we dat?

Indicator*

Bron

Nulmeting

2023

2024

2025

2026

Dekking uit reserves voor exploitatie

Begroting

0,6% (2019)

0,1%

0%

0%

0%

*Voor de verplichte financiële kengetallen verwijzen wij u naar de paragraaf weerstandsvermogen en
 risicobeheersing.

1.7 Overige gebouwen en gronden
Dit beleidsveld bevat de baten en lasten van onroerend goed dat niet aan een specifiek beleidsveld is toe te rekenen. Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd. Voor wat betreft duurzaamheid gemeentelijke gebouwen verwijzen wij u naar programma 8.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2022 16:29:17 met de export van 10/06/2022 15:33:19