1 Bestuur, ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

Belangrijke ontwikkelingen

Inwonerbetrokkenheid: sterk in verbinding met inwoners en inwoners onderling
We richten ons op de onderlinge verbondenheid van onze gemeenschappen. We hechten grote waarde aan de betrokkenheid van inwoners, initiatieven van inwoners worden omarmd en getoetst op inpasbaarheid.

We vinden het belangrijk om te weten wat inwoners van ons verwachten, we willen voor hen benaderbaar en toegankelijk zijn. Om dit samenspel soepel te laten verlopen, willen we met elkaar in gesprek komen, zijn en blijven. In het nieuwe coalitiedocument is expliciet aandacht voor het betrekken van inwoners en wordt onder meer aangegeven dat de stem en het initiatief van inwoners gehoord en getoetst wordt op inpasbaarheid. Er leven veel goede ideeën. De gebiedswethouders, gebiedsverbinders en ruimtecoaches spelen daarin een belangrijke rol.

Steeds vaker ontwikkelen we samen met onze inwoners en ondernemers beleid. Ook stimuleren we betrokkenheid bij projecten. Het inwonerbetrokkenheidsbeleid 'Met Elkaar' biedt handvatten voor hoe we hier met elkaar mee aan de slag gaan. In de uitvoering van beleid en projecten kiezen we bewust welke vormen van interactie en participatie daarbij passen, zodat initiatiefnemers, inwoners, belanghebbenden en betrokkenen weten wat wij van hen verwachten en hoe we besluiten nemen. Om figuurlijk de luiken van het gemeentehuis te openen, zijn in letterlijke zin handen en voeten nodig. Goed participeren is een expertise, vraagt om inzicht, kennis en kunde om zo op passende wijze bij diverse vraagstukken de juiste brug te kunnen slaan. De ruimte delen we met velen en de huidige tijd laat zien dat verdeeldheid kan groeien en escaleren. Een juiste aanpak is van groot belang. Het bouwen en behouden van onderlinge verbondenheid vereist wel voldoende ambtelijke capaciteit met de juiste faciliteiten.

Toegankelijk, herkenbaar en begrijpelijk communiceren
Het coalitiedocument benoemt het belang van de inwoner centraal. Als gemeente willen we toegankelijker en begrijpelijker communiceren naar en met onze inwoners. We hebben verschillende doelgroepen en die vragen om een verschillende aanpak. Waar voor de één de boodschap in veel tekst kan, is een ander geholpen bij weinig woorden en meer afbeeldingen.

In de afgelopen jaren is het gebruik meer digitaal geworden, wat vraagt om een doorontwikkeling van de huisstijl. Essentieel is dat de boodschap toegankelijk is en voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld, denk daarbij ook aan onze dienstverlening die verloopt via de website en maakt dat 24/7 inwoners informatie kunnen vinden of diensten kunnen afnemen.

Strategische samenwerking: sterk in verbinding met de regio
Complexe vraagstukken en regionale opgaven vragen om intensieve samenwerking met medeoverheden, buurgemeenten, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We positioneren Dalfsen met onze focus op fijn samen leven, samen wonen en samen werken in een groene leefomgeving door de kwaliteiten van Dalfsen te koesteren en te benutten. Vanuit deze positionering kijken we naar de grote hoeveelheid opgaven, maken we keuzes voor coalitievorming in regionaal verband en nemen we voor ons cruciale onderwerpen vaker de regie. Dat betekent meer agenderend en zichtbaar zijn, met meer aandacht voor gerichte lobby naar Den Haag en Brussel. Naast het continueren van de samenwerking in Regio Zwolle zoeken we door deelname aan P10 de samenwerking met middelgrote gemeenten breder in het land op.

Ontwikkeling van het bestuur
Onder de noemer 'Goed Goan' heeft de gemeenteraad in oude samenstelling een visiedocument en een plan van aanpak vastgesteld. Ook in nieuwe samenstelling gaat de versterking en ontwikkeling van ons bestuur verder. In 2022 heeft de raad een werkgroep ingesteld die zich buigt over de voorgestelde maatregelen en we verwachten dat dit in de loop van 2023 leidt tot een vergadersetting en wijze van besturen die ruimte biedt aan debat, en aan inbreng van inwoners, ondernemers en instellingen. Naar alle waarschijnlijk vraagt dit ook om incidentele en structurele investeringen. Dekking kan op voorhand gevonden worden in de stelpost ambities van de raad.

Ook met het college van B&W, ambtelijke organisatie en samenleving zetten we stappen. Het gaat immers om het geheel, als schakeltjes in een motor. Vanuit verschillende rollen en verantwoordelijkheden bepaalt het geheel de waarde van onze dienstverlening en ons handelen voor onze inwoners en ondernemers.

Organisatieontwikkeling
De samenleving verandert en de gemeente, die ten dienste staat van die samenleving, verandert mee.
Met de organisatieontwikkeling Samen Verder Reizen zetten we in op continu leren en ontwikkelen op basis van vragen, signalen en ontwikkelingen uit de samenleving. Een lerende organisatie draagt bij aan wendbaarheid, die nodig is bij de opgaven waar we samen met de gemeenschap voor staan. Daarbij hebben we oog voor hoe we dat als management en medewerkers in gezamenlijkheid doen en voor de faciliteiten om de uitvoering zo optimaal mogelijk te maken.

Hybride werken
Met de komst van het hybride werken en de ontwikkelingen rondom participeren, interactie met inwoners en de gedachte: “Daar werken waar het werk is”,  merken we ook dat de eisen aan de functionaliteiten van het gemeentehuis veranderen. We willen een hedendaags meer open kantoor- en inrichtingsconcept zodat het gebouw en haar functie en uitstraling als ‘huis van de gemeente’ beter benut wordt en er meer gelegenheid ontstaat voor ontmoeten. In 2022 is verkend welk kantoorconcept ons de komende jaren kan faciliteren om onze inwoners, ondernemers en professionals optimaal te bedienen, in 2023 maken een uitwerking voor de implementatie. Naar alle waarschijnlijk vraagt dit ook om incidentele en structurele investeringen.

Digitale dienstverlening
We zijn volop bezig om onze digitale dienstverlening richting inwoners te verbeteren. Hiervoor zijn diverse vraagstukken en projecten gebundeld in de Digitaliseringsagenda, zoals het implementeren van een oplossing voor meldingen openbare ruimte, het verbeteren van het zaakgericht werken en het verbeteren van ons ICT-contractmanagement.

Van datagedreven initiatieven en datagedreven denken maken we de stap naar datagedreven werken.
Het programma Datagedreven Werken ondersteunt medewerkers en de organisatie bij het gebruik van data in de uitvoering van processen en bij het maken van beleid. Onze intentie is om situatiespecifieke handelen en maatwerk te verrijken en daarmee de impact van onze dienstverlening en projecten te vergroten.

Digitalisering
Voortgaande digitaliseringsontwikkelingen kunnen leiden tot extra benodigd budget. De omvang is vooralsnog niet te kwantificeren. Zodra er meer inzicht is volgen voorstellen voor begrotingswijzigingen  die aan de raad worden voorgelegd. Hierbij moet gedacht worden aan onderwerpen als housing en hosting en doorontwikkeling van het werkplekbeheer. Deze ontwikkelingen worden samen met de partners van Shared Service Centrum Ons vormgegeven.

Optimalisatie Planning & Control cyclus
In 2023 starten we een optimalisatie van de P&C cyclus. Daarmee werken we verder aan inzichtelijke en begrijpelijke financiële documenten. De complexiteit en de onvoorspelbaarheid van de omgeving vraagt ook om wendbaarheid in uitvoering. Concreet betekent dit een beweging van verantwoorden naar sturen. Zero based begroten, digitaliseren en het heroverwegen van de programmastructuur zijn hier onderdeel van.

Arbeidsmarktontwikkelingen
We merken duidelijk de krapte op de arbeidsmarkt. Een fijn werkklimaat bieden aan de bestaande medewerkers is onze drijfveer in het personeelsbeleid en het organisatieontwikkeltraject Samen Verder Reizen. Met extra campagnes proberen we nieuwe medewerkers ook warm te maken voor een baan bij onze organisatie. Al is het is niet altijd mogelijk de vrijvallende functies op korte termijn opnieuw in te vullen. Ook externe inhuur is niet altijd direct mogelijk. We sluiten niet uit dat we te maken krijgen met onderbezetting en daarmee met het maken van keuzes. Daarnaast zien we een trend van stijgende tarieven en weinig deelnemende tot terugtrekkende partijen bij nieuwe aanbestedingen.

Kostenstijgingen
Er is veel onzekerheid in de wereld. In 2022 zijn energie- en brandstofprijzen sterk verhoogd en is sprake van een hoge inflatie. Kostenstijgingen hebben aanzienlijke impact voor onze inwoners en ondernemers en directe en afgeleide effecten voor onze organisatie.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2022 16:29:17 met de export van 10/06/2022 15:33:19