7 Sociaal domein

Financiën

Beleidsveld 7.1 Jeugdzorg

Gemeentefonds taakstelling extra middelen jeugdzorg, voordeel € 93.000 (2024), € 456.000 (2025) en
€ 471.000 (2026)

In de begroting 2022-2025 is binnen het beleidsveld algemene uitkering voor de jaren 2023 tot en met 2025 een stelpost ‘compensatie rijk uitgaven jeugdhulp’ opgenomen. Deze compensatie is onderdeel van het advies dat de ‘arbitrage commissie’ heeft gegeven om gemeenten tot en met 2028 extra middelen te verstrekken voor uitvoering en verbetering van het de jeugdhulp. In augustus jl. zijn door Rijk, IPO en VNG (aanvullende) afspraken gemaakt over de wijze waarop gemeenten deze middelen in de begroting 2023-2026 kunnen verwerken. Uitkomst daarvan is dat we rekening mogen houden met een besparing van de uitgaven jeugd als gevolg van maatregelen die het rijk gaat uitwerken. Dit geeft voor de jaren 2024 en 2025 een verschuiving van respectievelijk € 93.000 en € 465.000 van beleidsveld algemene uitkering naar beleidsveld jeugdzorg. Voor 2026 zorgt dit binnen het beleidsveld jeugdzorg voor een verlaging van de uitgaven van € 471.000. Om te komen tot een besparing van de uitgaven is een rijksverantwoordelijkheid.

Pilot inzet gedragswetenschapper (0,67 fte), nadeel € 61.000 (2023), € 56.000 (2024)
De afdeling Jeugd, maar ook de andere disciplines hebben te maken met complexe vraagstukken waarbij het belang van goede zorg en zorgvuldige afwegingen moet kunnen worden aangevuld met de visie en onderbouwing van een psycholoog. De juiste interventies voor deze kwetsbare doelgroep (en de hulpverleners) moet zeer zorgvuldig worden uitgevoerd.  Een deskundigenoordeel is hierbij van groot belang in de verantwoording. De pilot duurt twee jaar, van 1 december 2022 tot 1 december 2024.

Jeugdzorg, nadeel 2023 € 196.000, 2024 € 210.000, 2025 € 219.000, 2026 € 231.000
In het kader tot het vernieuwing van het Inkoopmodel vindt voor 2023 en verder een nieuwe (regionale) aanbesteding plaats, tegen reële tarieven (conform de normen voor verantwoord opdrachtgeverschap). Er is rekening gehouden met deze tarieven bij gelijkblijvend gebruik van de jeugdzorg. Dit leidt, inclusief indexering, tot vermelde nadelen.

Stelpost buffer bij taakstelling jeugdzorg, voordeel vanaf 2025 € 300.000
De Jeugdwet is een zogenaamde open-einde regeling. Dit betekent dat de levering van zorg voorop staat. Een cliëntenstop of een budgetplafond is niet mogelijk. Dit maakt dat uitgaven lastig te voorspellen zijn en een taakstelling niet reëel. De instroom is niet (geheel) te sturen. Dit risico doet zich ieder jaar voor. Om dit op te vangen was in de begroting 2022 – 2025 een stelpost ad € 300.000 ‘reserve onvoorzien’ opgenomen.
Naar verwachting biedt het vernieuwde inkoopmodel meer mogelijkheden tot sturing en beheersing van budgetten. Om de reden wordt voorgesteld om de stelpost ad € 300.000, vanaf 2025 te laten vervallen. Dit biedt de mogelijkheid om gedurende de jaren 2023 en 2024 ervaring op te doen en de sturingsmogelijkheden in te regelen. Met ingang van 2025 kunnen eventuele nadelen als gevolg van het open einde karakter als regulier risico worden meegenomen.

Beleidsveld 7.2 Lokale toegang

Lokale toegang, voordeel € 16.000 (2023) aflopend naar € 0 (2026)
Het voordeel betreft een lagere bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen (Veilig Thuis en Sociale Recherche).

Beleidsveld 7.3 Participatie

Sociale Werkvoorziening, nadeel € 20.000 (2023), € 32.000 (2024), € 75.000 (2025), € 87.000 (2026)
In deze raming is rekening gehouden met indexatie, CAO stijging en toename van het aantal cliënten met een Nieuw Beschut indicatie. De verwachting is dat de begeleidingskosten toenemen en de opbrengsten uit het lage inkomensvoordeel afnemen.
Structureel
Overige bijstellingen

Beleidsveld 7.4 Preventie

Maatschappelijke voorzieningen, nadeel € 54.000 (2023), € 79.000 (2024), € 104.000 (2025), € 129.000  (2026)
Het nadeel ontstaat doordat rekening wordt gehouden met indexering van de subsidiebedragen. Daarnaast vindt er een aanpassing plaats op basis van de gerealiseerde rekeningcijfers.

Beleidsveld 7.5 Gezondheid

Kosten consultatiebureau's, nadeel € 17.000 (2023) oplopend naar € 22.000 (2026)
Nadeel in verband met een toepassing indexatie van 2,52% (CAO zorg) in plaats van 1,7% (regulier). Daarnaast vindt er een aanpassing plaats op basis van de gerealiseerde rekeningcijfers.

Kosten GGD, nadeel € 15.000
Het Rijk is bezig met een wetswijziging in het kader van de toezicht op de kinderopvang. Verwacht wordt dat vanaf 2023 het percentage verplicht te inspecteren gastouders per gemeente omhoog gaat van 5% naar 50%. De GGD inspecteert voor de gemeente Dalfsen jaarlijks al 15% van de gastouders. De verwachte kosten voor de extra inspecties bij gastouders zijn jaarlijks € 15.000 euro.

Kosten gymextra, nadeel € 7.000
Nadeel in verband met correctie verkeerd ingevoerd budget 2022 voor gym extra. Dit betreft een correctie van € 3.000 voor 2022, dit stond als negatief opgevoerd voor het jaar 2022. Daarnaast worden de reguliere kosten geïndexeerd voor 2023.

Beleidsveld 7.6 WMO

Uitbreiden formatie accountmanager (0,69 fte), nadeel € 64.000
Het beleid en beheer van inkoop en contracten binnen de eenheid MO en van het gemeentebreed subsidiebeleid en -beheer neemt in belang en complexiteit toe. Dit vraagt om versterking van specifieke expertise in de vorm van accountmanagement (inkoop, subsidies en contactbeheer)

WMO, voordeel € 77.000 (2023), € 54.000 (2024), € 27.000 (2025), nadeel € 5.000 (2026)
We verwachten in 2023 een voordeel van € 90.000 op het beleidsveld maatwerkvoorzieningen Wmo, dit voordeel loopt terug naar een nadeel van € 5.000 in 2026. Dit budget is opgebouwd uit meerdere subonderdelen. Hieronder volgt een korte toelichting van hoe dit voordeel ontstaat.

Maatwerkvervoer/taxi, voordeel € 75.000
Een kwetsbare doelgroep maakt gebruik van het maatwerkvervoer. Met name door de voortdurende aandacht en onzekerheid over het verloop van het coronavirus wordt er aanzienlijk minder beroep gedaan op het taxivervoer (Mijn Taxi op Maat). Ook wordt getracht meer binnen het eigen netwerk het vervoer te organiseren of gebruik te maken van voorliggende voorzieningen, zoals: ANWB Automaatje. We verwachten mede op basis van voorspellingen m.b.t. verwachte bevolkingssamenstelling dat dit vervoer wel weer iets zal toenemen, maar dat het gebruik de eerstkomende jaren lager zal zijn dan begroot.  

Maatwerkvoorziening vervoer, nadeel € 10.000, (2023): € 21.000 (2024), € 33.000 (2025), € 45.000 (2026)
Op basis van voorspellingen m.b.t. verwachte bevolkingssamenstelling is de verwachting dat het aantal Wmo indicaties de komende jaren gaat toenemen. Dit is een effect van de toenemende vergrijzing in Dalfsen. Door deze voorspellingen mee te nemen in de berekeningen komen we uit op een nadeel in 2023 van € 10.000 oplopend tot € 45.000 in 2026.
Structureel
Overige bijstellingen

Maatwerkvoorziening rolstoelen, voordeel € 107.000 (2023), € 102.000 (2024), € 95.000 (2025), € 88.000 (2026)
Op basis van een doorrekening over de afgelopen jaren blijkt dat er structureel minder budget nodig is. Er ontstaat hierdoor een structureel voordeel. De maandelijkse betalingen van onderhoud en verzekeringen zijn vrij stabiel, echter de betalingen voor aanschaf van voorzieningen hebben over het algemeen geen vast patroon, dit is afhankelijk van de aanvragen (en de complexiteit van de aanvragen) die ingediend gaan worden. Het structurele voordeel neemt af richting 2026 i.v.m. een verwachting van een stijging van het aantal indicaties op basis van voorspellingen m.b.t. verwachte bevolkingssamenstelling.

Maatwerkvoorziening woning, voordeel € 98.000 (2023), € 91.000 (2024), € 84.000 (2025), € 77.000 (2026)
Op basis van een doorrekening over de afgelopen jaren blijkt dat er structureel minder budget nodig is. Er ontstaat hierdoor een structureel voordeel. De maandelijkse betalingen van onderhoud en verzekeringen zijn vrij stabiel, echter de betalingen voor aanschaf van voorzieningen hebben over het algemeen geen vast patroon, dit is afhankelijk van de aanvragen (en de complexiteit van de aanvragen) die ingediend gaan worden. Het structurele voordeel neemt af richting 2026 i.v.m. een verwachting van een stijging van het aantal indicaties op basis van voorspellingen m.b.t. verwachte bevolkingssamenstelling.

Hulp bij het Huishouden HH, nadeel € 77.000
De effecten van het project opheffen algemene voorziening zijn dubbel in het systemen geraamd. Deze bijstelling is een correctie op de post die bij de perspectiefnota is opgevoerd.

Begeleiding Wmo, nadeel € 118.000 (2023), € 116.000 (2024), € 115.000 (2025), € 118.000 (2026)
De begroting vanaf 2023 is niet toereikend in verband met een fikse prijsstijging naar aanleiding van de nieuwe aanbesteding voor de maatwerkvoorzieningen vanaf 2023 en een voortzetting van het preventieproject "indicatieloze dagbesteding. Er is aanbesteed conform de AMvB en prijzen zijn daardoor flink gestegen. De stijging is te verklaren door een verhoging van de CAO-lonen in de zorg.
In 2022 is het project "indicatieloze dagbesteding" opgestart, waardoor er een laagdrempelige inloop ontstaat voor specifieke doelgroepen met als verwacht resultaat een verminderde stijging van de uitgaven op de maatwerkvoorziening. Eerder werd er van uitgegaan dat de voortzetting van het project taakstellend kon worden opgevangen binnen de begroting, door de nieuwe aanbesteding is dit niet het geval.

PGB's, voordeel € 73.000 (2023), € 71.000 (2024), € 69.000 (2025), € 66.000 (2026)
Op basis van een doorrekening over de afgelopen jaren blijkt dat er structureel minder budget nodig is. Er ontstaat hierdoor een structureel voordeel.

Taakstelling 2023, nadeel € 71.000
Voor 2023 rest nog een taakstelling voor een bedrag van € 71.000 deze kan vervallen door de hierboven genoemde structurele voordelen.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2022 16:29:17 met de export van 10/06/2022 15:33:19