Paragrafen

1 Lokale heffingen

Algemeen

Algemeen
De lokale heffingen vormen een belangrijke inkomstenbron van de gemeente, die vooral door de burger betaald wordt. We onderscheiden de lokale heffingen in drie soorten: belastingen, rechten en heffingen. Via lokale heffingen wordt dekking gevonden voor gemeentelijke uitgaven. De invoering, wijziging of intrekking gebeurt via een door de gemeenteraad vastgestelde belastingverordening. De vaststelling van de tarieven vindt plaats in de gemeenteraad in het najaar van 2022.

De belastingen die worden geheven, zijn niet gebonden aan een besteding en daarmee vallen deze onder de algemene dekkingsmiddelen. Voorbeelden zijn de OZB, de precario- en toeristenbelasting. Lokale heffingen en rechten is zijn wel gebonden, omdat zij zijn gerelateerd aan een bepaalde taak. Voorbeelden zijn de afvalstoffenheffing, rioolheffing, marktgelden en leges. De kosten van de gemeentelijke dienstverlening worden doorberekend in de tarieven.

Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording dient de paragraaf betreffende lokale heffingen tenminste te bevatten:

  • de geraamde inkomsten;
  • het beleid ten aanzien van de lokale heffingen;
  • een overzicht op hoofdlijnen van diverse heffingen, waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoe bij de berekening van tarieven van heffingen, die hoogstens kostendekkend mogen zijn, wordt bewerkstelligd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden, wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd;
  • een aanduiding van de lokale lastendruk;
  • een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid.

Overzicht inkomsten gemeentelijke heffingen

Lokale heffingen (bedragen x € 1.000)

Rekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Procentueel aandeel 2023

Algemene belastingen

1. OZB eigenaren

5.477

5.883

6.050

42,73

2. OZB gebruikers

959

1.083

1.131

7,99

3. Precariobelasting

21

28

13

0,09

4. Toeristenbelasting

184

200

202

1,43

5. Hondenbelasting

141

142

0

0,00

Collectieve dienstverlening (heffingen)

6. Afvalstoffenheffing

2.842

2.898

2.783

19,66

7. Rioolheffing

1.481

1.465

1.547

10,93

Individuele dienstverlening (rechten)

8. Lijkbezorgingsrechten

291

296

296

2,09

9. Leges

1.922

1.817

2.117

14,95

10. Marktgelden

5

6

20

0,14

Totaal

13.323

13.818

14.159

100,00

Toelichting tabel overzicht inkomsten gemeentelijke heffingen:
Voor 2023 komen de totale begrote inkomsten van de gemeentelijke heffingen uit op afgerond € 14,2 miljoen. De kolom procentueel aandeel 2023 geeft het percentage weer van het onderdeel t.o.v. begroting 2023.
Als voorbeeld: € 6,050 miljoen voor OZB eigenaren is 42,73% van de totale begrote inkomst uit gemeentelijke heffingen € 14,159 miljoen.

Het beleid ten aanzien van de lokale heffingen
In de gemeente Dalfsen is het beleid rond de lokale heffingen gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • voor de jaarlijkse trendmatige stijging van de tarieven wordt het Nationale consumentenPrijs Indexcijfer (CPI) gehanteerd. In de Perspectiefnota 2023-2026 is deze vastgesteld op 1,7%;
  • er is een tariefsdifferentiatie tussen woningen en niet woningen bij de OZB;
  • de kwijtscheldingsmogelijkheden voor de inwoner worden optimaal benut;
  • er wordt een actief informatiebeleid nagestreefd;
  • leges en tarieven dienen zoveel mogelijk kostendekkend te zijn.

Gemeentelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn (GBLT)
Namens de gemeente Dalfsen geeft de gemeenschappelijke regeling GBLT uitvoering aan het heffen en innen van gemeentelijke belastingen. Daarnaast voert GBLT ook het kwijtscheldingsbeleid uit voor zowel de gemeente als het waterschap. In de paragraaf verbonden partijen vindt u meer informatie over het GBLT als verbonden partij.

Wet Waardering Onroerende Zaken

De uitvoering van de Wet WOZ wordt gecontroleerd door de Waarderingskamer. Hiervoor hanteert de Waarderingskamer een viertal oordeelcategorieën te weten:

1. De uitvoering verloopt goed
2. De uitvoering is voldoende
3. De uitvoering moet op onderdelen verbeterd worden
4. De uitvoering moet dringend verbeterd worden.

De Waarderingskamer heeft de uitvoering van de Wet WOZ onderzocht en is van mening dat GBLT de uitvoering van de Wet WOZ goed borgt door interne beheersmaatregelen. Dat betekent dat de WOZ-beschikkingen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen. De Waarderingskamer heeft GBLT de kwalificatie "GOED" gegeven voor de uitvoering van de Wet WOZ.
Daarnaast heeft de Waarderingskamer ingestemd met het bekend maken van de WOZ-waarden voor 2022 (waardepeildatum 1 januari 2021).

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2022 16:29:17 met de export van 10/06/2022 15:33:19