Uitsplitsing naar beleidsvelden | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Verschil | Verschil | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1000 | 2022 | 2022 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | Lasten | Baten | Saldo |
Openbaar groen | -2.441 | 132 | -2.309 | -2.449 | 137 | -2.312 | -8 | 5 | -3 |
Verkeer en vervoer | -3.355 | 169 | -3.187 | -3.197 | 150 | -3.048 | 158 | -19 | 139 |
Saldo van lasten en baten | -5.796 | 301 | -5.496 | -5.646 | 286 | -5.360 | 150 | -14 | 136 |
Mutatie reserves | -252 | 650 | 398 | -20 | 140 | 120 | 232 | -510 | -277 |
Resultaat | -6.049 | 951 | -5.098 | -5.666 | 427 | -5.240 | 382 | -524 | -142 |
Financiële analyse
Hieronder volgt een toelichting op de verschillen groter dan € 50.000 - op beleidsveld niveau - tussen de begroting 2023 en de begroting 2022 (inclusief alle begrotingswijzigingen t/m juni 2022).
De afwijkingen zijn aangeduid als - of +.
Min - betekent dus hogere lasten of lagere baten in de begroting 2023 ten opzichte van de begroting 2022, waardoor er een negatief effect is op het begrotingssaldo.
Verkeer en vervoer + € 139.000
Bij verharde wegen is voor onderhoud extra budget opgenomen vanwege de areaaluitbreiding van de Vechtdalverbinding (N340/N377) ad. € 62.000 en hogere afschrijvingen van € 43.000.
Daarnaast was er in 2022 nog sprake van een bijdrage aan het project Westerhof van € 139.000 en in 2023 niet meer.
In 2022 zijn de elektriciteitskosten incidenteel bijgeraamd. Voor 2023 zijn we nog uitgegaan van de oorspronkelijke ramingen in afwachting van de uitkomsten van een nieuwe energiecontract. Dit geeft een verschil van € 108.000.
Tot slot zijn er diverse kleine verschillen ad. € 3.000 nadeel, waardoor er per saldo een voordeel ontstaat van € 139.000 op dit beleidsveld.