Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 8.957.764
€ 5.590.000
€ 5.110.000
Vreemd vermogen
€ 34.691.805
€ 32.623.000
€ 33.790.000
Resultaat
€ 3.070.559
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.865.438
€ 1.894.127
€ 1.938.833
Bron
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Beleidsvoornemens
Na een periode van interne focus richt Veiligheidsregio IJsselland zich de komende jaren meer op de buitenwereld en levert daarbij maatwerk in verbinding met de samenleving en onze partners. Doel is de continuïteit van de samenleving binnen de elf gemeenten uit onze regio te waarborgen, niet alleen door rampen te bestrijden, maar ook door ze te voorkomen. Burgers en partners mogen daarbij op haar rekenen als expert, strategische netwerkpartner en adviseur. Maar gelijktijdig worden ze uitgedaagd om zelf een actieve bijdrage te leveren aan een veilig IJsselland.
Hoe ze dat gaan doen is beschreven in de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 (inclusief Risicoprofiel). Hierin zijn de missie en visie van de Veiligheidsregio IJsselland als volgt verwoord:Missie: (Waarom bestaan wij?)
Versterken van veiligheid in de fysieke leefomgeving: risico’s beperken waar het kan en incidenten bestrijden waar het moet.Visie: (Hoe realiseren wij onze missie?)
Wij:
• kennen de risico’s en communiceren hierover naar de inwoners van IJsselland;
• maken gebruik van het vakmanschap van integere medewerkers;
• verbinden ons in het netwerk door samenwerking met burgers en partners;
• adviseren over en denken mee in de veiligheidsvraagstukken door de inbreng van onze kennis en kunde en wij stimuleren zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven;
• bereiden ons voor op mogelijke incidenten, ook samen met onze partners;
• bestrijden incidenten wanneer ze zich voordoen en coördineren de inzetIn 2022 is een nieuwe strategische beleidsagenda, samen met de gemeenten en partners, voor de periode 2023 t/m 2026 opgesteld. Op dit moment is nog niet duidelijk wat de inhoud van deze beleidsagenda is en welke onderwerpen voor Dalfsen van belang zijn. Indien nodig komen deze onderwerpen bij de eerste bestuursrapportage van 2023 aan de orde.
Ontwikkelingen
Nieuw voor oud
Financieel uitgangspunt is dat we voor nieuw beleid geen extra middelen vragen. Hier hanteren wij het principe ‘nieuw voor oud’. Een aantal ontwikkelingen leidt echter mogelijk tot kosten die niet uit de begroting gefinancierd kunnen worden. Mocht dit het geval zijn, dan zullen keuzes hierover aan het bestuur worden voorgelegd.Taakstellingen
Veiligheidsregio IJsselland heeft nog een resterend bedrag van € 65.000 (van in totaal
€ 1.100.000) aan structurele taakstellingen (bestuurlijke afspraak 2014) te verwerken in de begroting. Dit vanwege een nog oplopend btw-nadeel op de vervangingsinvesteringen. Dit restant is in 2024 structureel verwerkt in de begroting.Vorming nieuwe Meldkamer Oost Nederland
De vorming staat gepland in het eerste kwartaal van 2023. De definitieve personeels- en bedrijfsvoeringsbegroting wordt in de loop van 2022 vastgesteld. In het AB van 8 december 2021 is besloten de verwachte meerkosten van € 150.000 structureel te verwerken in de begroting 2023 en deze te verrekenen met de structureel in de begroting te verwerken bijdrage aan het financieel perspectief gemeenten van € 516.000.Bijdrage financieel perspectief gemeenten
Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de € 516.000 incidentele bijdrage financieel perspectief gemeenten van 2021 en 2022 structureel verwerkt in de begroting 2023. Onder de verrekening van de verwachte € 150.000 meerkosten vorming meldkamer Oost Nederland komt de structurele korting uit op € 366.000.
Het structureel maken van deze bijdrage is gebaseerd op het uitgangspunt dat het rijk de meerkosten financiert van de taakdifferentiatie bouwsteen 1 bij de brandweer.Herijking gemeentelijke bijdragen
Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de gemeentelijke bijdrage berekend op basis van 50 procent historische bijdrage en 50 procent op basis uitkering gemeentefonds voor brandweer en rampenbestrijding. De nadeel gemeentes worden van 2023 tot en met 2025 aflopend gecompenseerd om in te groeien naar de aangepaste jaarlijkse bijdrage.Risico's
Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen.
Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Met behulp van een zogenaamde Monte-Carlo (MC)-simulatie is het verband tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen bepaald. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren.
Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2021 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden.
Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit als onvoldoende te beschouwen. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s.De benoemde risico's kunnen langdurige financiële gevolgen hebben. De eventuele financiële gevolgen kunnen voor een beperkte periode worden gedekt. In die periode moet een structurele oplossing worden gevonden. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage. De kosten worden vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 2.545.247
€ 1.500.000
€ 2.500.000
Vreemd vermogen
€ 4.802.000
€ 7.669.000
€ 7.374.000
Resultaat
-/- € 368.000
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.151.575
€ 1.077.000
€ 1.177.000
Bron
Jaarverslag 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Beleidsvoornemens
“GGD IJsselland, voor een gezonde samenleving”. Zo luidt de missie van GGD IJsselland. Voor de lopende bestuursperiode (2018 tot 2023) is door het bestuur van de GGD een strategische beleidsagenda opgesteld: “Beweging vanuit regie” Deze bevat de beleidsvoornemens en beoogde effecten in vijf programmalijnen:
1: Versterken publieke gezondheid
2: Jeugd en kansrijke start
3: Psychische gezondheid
4: Gezonde leefomgeving
5: Gezond ouder wordenOntwikkelingen
Zie beleidsvoornemens. De hier genoemde programmalijnen worden opgepakt.
Voor 2023 is het onduidelijk of de corona pandemie nog steeds invloed heeft op de werkzaamheden van de GGD. Ook zijn er verschillende ontwikkelingen waarvan de (financiële) gevolgen nog niet duidelijk zijn.
Risico's
De gemeente betaalt een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. De beschikbare weerstandscapaciteit is op basis van het risicoprofiel van de GGD voldoende en binnen de afgesproken norm. Indien de weerstandscapaciteit niet te voldoet, dan kan de gemeente worden aangesproken naar rato van het inwonertal op een eventueel exploitatietekort (Dalfsen 5,4%). Additionele producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze taken afnemen. Sinds 2013 is in de tarieven van de GGD een opslag verwerkt voor de dekking van de risico's. De risicocomponent in het tarief wordt gereserveerd voor dekking van eventuele frictiekosten die uit additionele taken kunnen voortvloeien. Risico's voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de gemeenschappelijke regeling.
De (financiële) onzekerheden met betrekking tot de corona pandemie vormen nog steeds een risico voor wat betreft de werkzaamheden en financiën van de GGD.
- Verbonden partij Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 424.122
€ 316.000
€ 316.000
Vreemd vermogen
€ 3.075.649
€ 3.182.900
€ 3.374.885
Resultaat
€ 108.433
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 483.617
€ 490.000
€ 937.600
Bron
Jaarrekening 2021
Begroting 2022 Omgevingsdienst
Begroting 2023 Omgevingsdienst
Beleidsvoornemens
De Omgevingsdienst verstrekt milieuvergunningen aan bedrijven, houdt toezicht op de naleving van milieuregels en handhaaft als milieuregels worden overtreden. Daarnaast adviseert de OD over energiebesparing, bodembescherming, geur- en geluidhinder, luchtkwaliteit, asbest, afvalverwerking en veiligheid. Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst kenmerkt. Onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. De missie van de Omgevingsdienst is daarom: Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
Ontwikkelingen
In het najaar van 2020 is aan Seinstra en partners gevraagd te reflecteren op de stand van zaken van de dienst. Daaruit is de conclusie getrokken dat de dienst zich in deze fase van haar bestaan moet ontwikkelen van pionieren naar professionaliseren. Om die slag samen met dienst en partners te maken en de knelpunten op te heffen, zijn 5 sporen gedefinieerd en ondergebracht in het Programma ‘Samen Toekomstbestendig’. De organisatie is daarbij volop in doorontwikkeling. Zo wordt er een efficiencyslag gemaakt, de formatie meer passend gemaakt bij het werk wat er ligt, en ligt er een duurzame begroting 2023. De begroting 2023 is anders van opzet dan de begroting 2022. Tot en met de begroting 2022 is de bijdrage van de deelnemers gebaseerd op de ingebrachte uren. Die uren zijn uitgedrukt in een percentage van het totaal aantal ingebrachte uren. Het berekende percentage vormde het aandeel de kosten van de begroting. Vanaf 2023 wordt de bijdrage in de begroting gebaseerd op het aantal uren dat een deelnemer naar verwachting zal afnemen. Naast interne ontwikkelingen zijn er diverse externe factoren die bepalend zijn voor het werk van de Omgevingsdienst. Denk aan de invoering Omgevingswet per 1-1-2023, en thema's als toekomstbestendige veehouderij (stikstofproblematiek), circualaire economie, ondermijning, energie/duurzaamheid, etc.
Risico's
Er is een toenemende druk op de organisatie van de Omgevingsdienst vanwege de groei van de economie. Deze brengt meer bedrijvigheid met zich mee, met als gevolg dat er significant meer inzet nodig is vanuit het werkveld vergunningverlening, toezicht/handhaving en advies. Er zijn bovendien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals hierboven geschetst. Datakwaliteit en daaromheen het hele ICT-thema is een kwetsbaar gegeven. Het jaar 2023 moet uitwijzen wat de uitvoering van de Omgevingswet voor effecten heeft op de uitvoeringscapaciteit van de Omgevingsdienst. Zo’n eerste jaar zal gezien de brede impact van deze nieuwe wetgeving vragen om een inwerkperiode, verder uitlijnen en verankeren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het verkorten van de behandeltermijnen
binnen de vakteams (bepaalde producten van 26 naar 8 weken) en de advisering naar gemeenten m.b.t. procedures voor vergunningen en ruimtelijke plannen.2023 is het eerste jaar waarin met de nieuwe begroting wordt gewerkt. Gedurende het jaar moet uitwijzen of deze realistisch is. Gelet op de flinke verhoging van de gemeentelijke bijdrage van Dalfsen per 2023 blijft dit een zeer belangrijk aandachtspunt. Periodiek zal met de deelnemers worden overlegd over de werkelijke urenbesteding ten opzichte van de geraamde ureninzet. Uit die overleggen moet ook blijken of de bij de begroting beschikbaar gestelde uren toereikend zijn of niet. Als blijkt dat de beschikbare uren ontoereikend zijn wordt in onderlinge afstemming bepaald of er aanvullend middelen beschikbaar worden gesteld of dat werk wordt doorgeschoven naar het volgende jaar.
In juni 2018 stelde het Algemeen Bestuur de documenten nota ‘Kaders weerstandsvermogen’ en nota ‘Weerstandsvermogen’ vast. De laatstgenoemde nota gaat vooral in op de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico-inventarisatie. De risico’s zijn samengevat in de risico-inventarisatie en worden via de risicoklasse financieel gekwantificeerd. Deze financiële vertaling vormt de basis voor de hoogte van de algemene reserve. De risicoinventarisatie zoals deze nu is vastgesteld, resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van 311.000 euro en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting.
- Verbonden partij GBLT
Naam
GBLT
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 5.598.000
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 2.035.000
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 418.061
€ 460.000
€ 458.000
Bron
jaarrekening GBLT
begroting GBLT
begroting GBLT
Beleidsvoornemens
GBLT kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers.
De Missie en Visie van GBLT is in 2022 aangepast.
Missie - We verzorgen het hele lokale belastingproces voor onze deelnemende waterschappen en gemeenten. Dat doen we met aandacht voor de maatschappelijke vraagstukken en met een zo hoog mogelijke service voor onze klanten.
Visie - GBLT maakt zich sterk voor goede uitvoering van lokale belastingen: eenvoudig als het kan, persoonlijk als het nodig is.Ontwikkelingen
De Wet gemeenschappelijke regelingen is per 1 juli 2022 aangepast en GBLT komt in de loop van 2023 met voorstellen, hoe hier mee om te gaan.
Verder wordt het project sociaal incasseren verder opgepakt en veel aandacht besteed aan begrijpelijke communicatie met de belastingbetalers.
Intern is continue aandacht voor de verbetering van de interne processen en worden nieuwe ontwikkelingen opgepakt om de kwaliteit van de aanwezige en benodigde data op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen en te houden.Risico's
Het grootste risico betreft geen tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen.
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. De keerzijde is dat de gemeente zelf weerstandsvermogen dient aan te houden voor de risico's van GBLT. Gelet op de huidige situatie wordt dit risico als laag ingeschat.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 55.541
€ 53.000
€ 55.000
Bron
Jaarcijfers gem. Dalfsen
Prognose gem. Dalfsen
Prognose gem. Dalfsen
Beleidsvoornemens
De Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek zal meer aandacht geven aan de ontwikkelingen op het gebied van internetonderzoeken. Om de samenwerking met partners te bevorderen wordt een samenwerkingsovereenkomst met de politie gesloten om uitkeringsfraude te bestrijden.
Ontwikkelingen
In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
- Verbonden partij Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 72.931
€ 65.008
€ 91.000
Bron
begroting RSJ 2021
Begroting RSJ 2022
Gem. begroting 2023
Beleidsvoornemens
De uitvoeringsorganisatie fungeert met name als inkooporganisatie, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.
Ontwikkelingen
Het inkoopmodel jeugd wordt doorontwikkeld in de komende jaren (invoering 2023). RSJ ondersteunt implementatie. Tevens wordt zorggedragen voor doorontwikkeling van het monitoring systeem (RIJM) en vindt coördinatieplaats op de regionale transformatie jeugdhulp. Het RSJ is de centrale inkooporganisatie jeugdhulp voor de elf regiogemeenten.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, respectievelijk ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
- Verbonden partij Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Website
https://www.ssc-ons.nl/
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 495.225
€ 554.000
€ 554.000
Vreemd vermogen
€ 13.022.508
€ 13.435.000
€ 12.226.000
Resultaat
€ 257.225
n.n.b.
n.n.b
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.296.913
€ 1.825.000
€ 2.057.000
Bron
Jaarcijfers 2021
Begroting SCC ONS
Begroting SCC ONS
Beleidsvoornemens
Uitgangspunten voor de komende jaren zijn continuering en verbetering van de huidige dienstverlening en klanttevredenheid.
Ontwikkelingen
In 2023 staan, na afstemming met de partners van ONS, enkele investeringen gepland. De hoogte van de investeringen hangt samen met de vraag van de partners. Voortgaande digitaliseringsontwikkelingen, zoals doorontwikkelingen werkplekbeheer, housing en hoosting, vergen nieuwe investeringen en kunnen leiden tot extra benodigd budget. De omvang hiervan is vooralsnog niet te kwantificeren.
Door de introductie van de meerjarenbandbreedte systematiek is er geen sprake van incidentele bijdrages in 2023. Bij de standaard dienstverlening is de bijdrage gelijk aan de begroting. Bij maatwerk geldt dat de werkelijk kosten de uiteindelijke bijdrage bepaalt.Risico's
ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. Te weten, ICT, Personeels- en salarisadministratie en Inkoop en Contractmanagement. De zes deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s.
SSC ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast.
Stichting
- Verbonden partij Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.180.647
Bron
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW-ers en –voor maximaal 2 jaar- voor inwoners die vanuit de Participatiewet via SDW worden gedetacheerd bij reguliere werkgevers. De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting wordt in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd.
Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt.Risico's
Op moment dat de begrote inleenvergoeding van de diverse werkgevers achterblijft bij de begroting, ontstaat een financieel risico. Dit komt ten laste van het budget Arbeidsparticipatie van de gemeente. Voor de SW-ers die bij SW bedrijf Larcom gedetacheerd zijn geldt dat dit inleenrisico is afgedekt middels de eind 2020 afgesloten concessieovereenkomst. Een dergelijke constructie is juridisch bij Tiem niet mogelijk gezien de organisatiestructuur en verwevenheid met de gemeente Zwolle.
Naamloze Vennootschap
- Verbonden partij N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 5.062 mln
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 143.995 mln
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 236 mln
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2021
Beleidsvoornemens
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Ontwikkelingen
BNG Bank stuurt actief op het continu vergroten van de maatschappelijke impact. Hiervoor worden de Sustainable Development Goals (SDG's) gebruikt. Is is gekozen voor vijf SDG's waar samen met hun klanten het verschil gemaakt wordt.
Het gaat om de volgende SDG's:
1. Duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11)
2. Goede gezondheid en welzijn (SDG 3)
3. Kwaliteitsonderwijs (SDG 4)
4. Betaalbare en duurzame energie (SDG 7)
5. Klimaatactie (SDG 13)BNG kiest voor het vergroten van het klantpartnerschap. Ze willen voor hun klanten meer zijn dan de verstekker van krediet tegen scherpe condities.
Risico's
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van geïnvesteerd kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG.
- Verbonden partij Vitens N. V.
Naam
Vitens N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 600,3 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1.387,8 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 19,4 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2021
Beleidsvoornemens
Vitens wil een bijdrage leveren aan het verlagen van de maatschappelijke kosten en dit is verankerd in de continuïteitsdoelstelling en strategie van Vitens. Het beleid is gebaseerd op een drietal lijnen: zo laag en stabiel mogelijke tarieven, continuïteit van de onderneming (solvabiliteit > 30%) en dividend (maximaal 50% van het netto resultaat). De doelstelling, die in de AvA van 14 juni 2012 is vastgesteld om de solvabiliteit op een minimumniveau van 30% te laten uitkomen geldt nog steeds. In het financiële beleid is het versterken van de solvabiliteit als eerste prioriteit opgenomen.
Ontwikkelingen
FINANCIERINGSSTRATEGIE
Om investeringsopgave te kunnen financieren is een financieringsstrategie gemaakt. Deze isvertaald is een roadmap voor de komende jaren, waarbij van belang is:
• In 2022 opstellen Groen financieringsraamwerk
• Vanaf 2023 financiering aantrekken via private placements (zonder rating);
• Vanaf 2024 rating voorbereiden;
• Vanaf 2025 financiering aantrekken via private placements, commercial paper en obligaties (met rating).
• Vanaf 2025 starten met onderzoeken mogelijke financiering via de aandeelhouders (versterken eigen vermogen);Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt op basis van het huidige beleid maximaal 50% van het netto resultaat.De gemeente Dalfsen heeft 0,55% van de aandelen Vitens.
- Verbonden partij Wadinko N. V.
Naam
Wadinko N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 74,1 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 6,9 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 8,6 mln.
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2021
Beleidsvoornemens
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij, die de bedrijvigheid - en daarmee werkgelegenheid - wil bevorderen in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest-Drenthe. Wadinko neemt langdurig deel in nieuwe of bestaande, kansrijke ondernemingen. De deelname bestaat uit inbreng van risicodragend kapitaal, kennis managementondersteuning. Bedrijven die willen groeien of innoveren, zich willen verzelfstandigen of opvolgingsvraagstukken hebben, zijn bij Wadinko aan het juiste adres.
De bedrijven waar Wadinko bij voorkeur in participeert, behoren tot de maakindustrie, zakelijke dienstverlening en logistiek. Omdat deze bedrijven veel aandacht besteden aan diverse vormen van innovatie hebben zij ontwikkelingsmogelijkheden en groeipotentie. Daarmee dragen ze in belangrijke mate bij aan de bevordering van de regionale economische structuur.Ontwikkelingen
Wadinko onderscheidt zich van andere verschaffers van risicodragend vermogen door haar specifieke opdracht en haar regionale betrokkenheid. Als participant geeft Wadinko zowel de medeaandeelhouders als de ondernemer een grote mate van zekerheid over het handhaven van het bedrijf in de regio. Eventuele strategische allianties worden niet gezocht met het oog op rendementsdoelstellingen van de aandeelhouders van Wadinko, maar juist in het belang van groei en bloei van de bedrijvigheid in het werkgebied.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
- Verbonden partij Enexis Holding N. V.
Naam
Enexis Holding N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 4.241 mln.
€ 4.231 mln.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 5.154 mln.
€ 5.234 mln.
n.n.b.
Resultaat
€ 199 mln.
€ 89 mln.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t
Bron
Jaarverslag 2021
Cijfers per 30-6-2022
Beleidsvoornemens
Doelstelling: Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. In 2022 is door de aandeelhouders van Enexis een nieuw strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten.3. Klanten weten wat ze aan ons hebben
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.Ontwikkelingen
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving) en digitale transformaties
De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk heeft voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode / tot 2027) aan de vastgesteld ratio's blijft voldoen.
Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Het risico is echter gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment de lagere dividenduitkeringen dan voorzien. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
- Verbonden partij N. V. ROVA Gemeenten
Naam
N. V. ROVA Gemeenten
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 40.320.000
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 58.840.000
n.n.b.
n.n.b
Resultaat
€ 5.133.000
€ 4.298.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.003.300
€ 2.000.000
n.n.b.
Bron
Jaarverslag 2021
Begroting 2022
Beleidsvoornemens
ROVA heeft een nieuw strategiedocument vastgesteld voor de periode 2020 tot 2025. Missie: “ROVA werkt als maatschappelijke onderneming
samen met gemeenten en inwoners aan een mooie en schone leefomgeving, nu en in de toekomst.”Ontwikkelingen
Strategische doelen 2025
1. Minder verspilling van natuurlijke grondstoffen
2. Betere verwaarding van ingezamelde afvalstoffen
3. Optimalisatie van inzamelsystemen
4. Hogere klanttevredenheid
5. Duurzamere bedrijfsvoeringHet hergebruik van grondstoffen bevinden zich op een kantelpunt. Natuurlijke bronnen raken op en hergebruik van grondstoffen is nog in ontwikkeling. Hierdoor ontstaat onrust op de markt met bijvoorbeeld discussies over PMD, GFT, textiel en oud papier. Deze ontwikkelingen zijn ook actueel in onze regio.
Risico's
De gemeente loopt de volgende risico's:
- Dienstverleningsovereenkomst: stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
- Aandelenbezit: Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
- Achtergestelde lening: De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft met 360 aandelen 3,28% van het aandelenbezit van ROVA in haar bezit.
Besloten Vennootschap
- Verbonden partij CSV Amsterdam B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CSV Amsterdam B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 312.379
€ 0
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 22.664
€ 0
n.n.b.
Resultaat
-/- € 42.665
-/- € 100.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Opgave CVS Amsterdam BV
Opgave CVS Amsterdam BV
Beleidsvoornemens
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V., in overleg met de aandeelhouderscommissie het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenheffing.
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of voortijdige beëindiging hiervan (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Ontwikkelingen
Bij de verkoop van de aandelen Essent in 2014 is overeengekomen, om een deel van de verkoopprijs niet direct uit te betalen aan de verkopende aandeelhouders, maar te reserveren voor mogelijke claims. CSV Amsterdam B.V. is hiermee belast.
Op 20 april 2020 heeft CSV Amsterdam B.V. een vaststellingsovereenkomst ondertekend waarin een minnelijke schikking is getroffen voor de afwikkeling van alle geschillen.
In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met de aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is zeer beperkt. Dalfsen bezit slechts 0,0432% van de aandelen wat neerkomt op een bedrag van € 23,76. Het risico is dus verwaarloosbaar.
- Verbonden partij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 1.532.074
€ 0
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 6.925
€ 0
n.n.b.
Resultaat
-/- € 37.321
-/- € 50.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2021
Opgave PBE BV
Beleidsvoornemens
n.v.t.
Ontwikkelingen
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Het doel is dat de vennootschap zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Risico's
Het aandelenbelang voor Dalfsen is 0,0432% en daarmee is het financiële risico zeer gering en beperkt tot de hoogte van dit aandelenbelang.
Vereniging
- Verbonden partij Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging
Naam
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Website
https://vng.nl/
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
€ 63.912.000
n.n.b
n.n.b
Vreemd vermogen
€ 112.974.000
n.n.b
n.n.b
Resultaat
€ 1.177.000
n.n.b
n.n.b
Gemeentelijke bijdrage
€ 45.487
€ 46.461
€ 48.308
Bron
Besluitvorming ALV / Jaarrekening 2021
Besluitvorming ALV 2021
Besluitvorming ALV 2022
Beleidsvoornemens
Samen werken aan een krachtige lokale overheid en het vormen van een sterk netwerk voor kennisontwikkeling en onderlinge kennisdeling, waarin met elkaar én met andere partijen wordt samengewerkt aan verbetering van de gemeentelijke uitvoering en dienstverlening en de grote maatschappelijke en bestuurlijke opgaven die op de gemeenten afkomen.
Ontwikkelingen
Het jaarlijks opstellen van een uitvoeringsagenda met daarin de aandachtspunten voor het komende kalenderjaar.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Naam
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Beleidsvoornemens
Naast het behartigen van de gemeentelijke financiële belangen van de Noordelijke gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun aandeelhouderschap in de te ’s Hertogenbosch gevestigde naamloze vennootschap “Enexis Holding N.V zoals dividend beleid, het behartigen van de gemeentelijke belangen bij energietransitie en vraag van Enexis voor versterken eigen vermogen.
Ontwikkelingen
Zie beleidsvoornemens.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.